I detta området får eleverna arbeta med novellen "Att döda ett barn" av Stig Dagerman. Arbetet med novellen används för att främja och utveckla läsförståelsen och läsförståelsestrategier samt utveckla förståelse för olika texttyper.
I området får eleverna även lära sig att skriva: författarporträtt med källor, återberättande text (dagboksinlägg) och nyhetsartikel.
I koppling till området kan det vara bra att genomföra en fristående bedömningsuppgift i läsförståelse (exempelvis “Duell i sal 17” av Mikael Niemi). Läsförståelsefrågor till "Duell i sal 17" finns i lärarhandledningen.
Det finns två bedömningsuppgifter i skriftlig produktion där eleverna använder novellens innehåll för att skapa egna texter. Då har eleverna ett "ramverk" och behöver inte komma på hela innehållet i sina texter själva.
Arbetsboken används som grund men det finns givetvis massor av litteratur, filmer, filmklipp och podcasts som man kan använda på olika sätt. Viktigt är ju självklart att man anpassar efter sin elevgrupp.
Jag har med Stig Dagermans novell i materialet eftersom det gått mer än 70 år sedan hans död, novellen är alltså inte längre skyddad av upphovsrätt.
Har ni frågor, funderingar eller har upptäckt fel i materialet är ni varmt välkomna att kontakta mig ellensundervisning@gmail.com
Börja med att skriva novellens titel på tavlan. Låt eleverna gissa vad titeln betyder/låt dem förutspå vad novellen kommer att handla om. Diskutera varför de tror det. Exempel:
ellund.se © 2024 by Ellen Malcolm is licensed under CC BY-NC-SA 4.0