I detta område får eleverna arbeta med genren deckare utifrån olika förmågor (läsa, tala, skriva). Inom arbetsområdet läser vi en skönlitterär bok, skriver läslogg löpande samt genomför bokprov (sammanfattning + resonemang om budskap + specifika frågor utifrån bokens innehåll).
I koppling till området kan det vara bra att genomföra en fristående bedömningsuppgift i läsförståelse. Jag brukar använda novellen "Offerlamm" av Roald Dahl. Novellen och frågorna ligger länkade i lärarhandledningen.
Det finns en bedömningsuppgift i skriftlig produktion där eleverna ska skriva ett berättande och gestaltande brev, ett bekännelsebrev.
Som bedömningsuppgift i muntlig produktion finns uppgiften att i grupp presentera om en känd deckarförfattare.
Arbetsboken används som grund men det finns givetvis massor av litteratur, filmer, filmklipp och podcasts som man kan använda på olika sätt. Viktigt är ju självklart att man anpassar efter sin elevgrupp.
Har ni frågor, funderingar eller har upptäckt fel i materialet är ni varmt välkomna att kontakta mig ellensundervisning@gmail.com
Låt eleverna öva på gestaltande beskrivningar genom dessa bilder. Man kan låta dem gestalta enskilda bilder eller sätta ihop bilderna och låta dem, antingen enskilt eller i grupp, skriva en kortare berättelse med många gestaltningar.
ellund.se © 2024 by Ellen Malcolm is licensed under CC BY-NC-SA 4.0