I detta område får eleverna arbeta med genren dystopier. Inom arbetsområdet läser vi en skönlitterär bok, skriver läslogg löpande samt genomför bokprov (sammanfattning + resonemang om budskap + specifika frågor utifrån bokens innehåll).
I koppling till området kan det vara bra att genomföra en fristående bedömningsuppgift i läsförståelse. Jag brukar använda novellen "Leendet" av Ray Bradbury. Texten finns i novellsamlingen “Det eviga regnets dag”, man kan exempelvis scanna in novellen genom att beställa novellsamlingen från bibliotek. Frågor till denna novell ligger länkade i lärarhandledningen.
I skriftlig produktion finns slutuppgiften "Dystopisk novell" utifrån en storyline.
Arbetsboken används som grund men det finns givetvis massor av litteratur, filmer, filmklipp och podcasts som man kan använda på olika sätt. Viktigt är ju självklart att man anpassar efter sin elevgrupp.
Har ni frågor, funderingar eller har upptäckt fel i materialet är ni varmt välkomna att kontakta mig ellensundervisning@gmail.com
En rolig och kreativ övning där eleverna både individuellt samt i grupper får öva på att plocka fram dystopiska teman samt skriva gestaltande.
En tipspromenad med utgångspunkt i en dystopisk novell. Kan genomföras antingen enskilt eller i grupper. Låt eleverna ta ett varv ute, i korridoren eller i klassrummet.
En uppgift som manar till reflektion och eftertanke.
ellund.se © 2024 by Ellen Malcolm is licensed under CC BY-NC-SA 4.0