Denna uppgift är en tacksam startuppgift som skiljer sig från de klassiska breven som många elever skriver när de börjar i åk 7. Många gånger får eleverna skriva brev både på mentorstiden, engelskan och svenskan vilket kan bli lite repetitivt.
I denna uppgift får eleverna istället fundera kring hur de vill ha sitt klassrumsklimat både enskilt men även tillsammans med klasskamraterna. Extra tacksamt med lite grupparbete nu när det är en ny klass som ska lära känna varandra.
Material som man behöver är 8 post-its till varje elev samt pennor.
Instruktioner till läraren:
Skriv ut A3 blad för varje station.
Dela ut 8 post-its per elev.
Be eleverna skriva 1-8 på varje post-it.
Projicera startmeningarna och be eleverna skriva klart meningen på sina respektive post-its enligt vad de själva känner och tycker.
Dela upp eleverna i åtta grupper. Tilldela varje grupp ett startpapper (Grupp 1 börjar vid papper 1, Grupp 2 vid papper 2 osv).
Varje grupp får 2 minuter per station. Under tiden ska de:
Fästa sina post-its som matchar numret på pappret.
Diskutera vad de ser – gärna med fokus på likheter och skillnader.
Efter 2 minuter signalerar du att det är dags att byta station, grupperna roterar i turordning och upprepar samma moment på nästa papper. Aktiviteten fortsätter tills alla grupper har besökt och reflekterat kring alla 8 papper.
När alla grupper har besökt samtliga stationer och är tillbaka vid det papper de började vid, får de i uppgift att:
Läsa igenom alla post-its som nu sitter på deras papper. Det kan vara lite rörigt – påminn eleverna om att det är en del av processen.
Sortera post-it-lapparna i olika kategorier, teman eller återkommande idéer och sedan skriva ner det som återkommer ofta på sitt papper.
Avsluta med muntlig diskussion i helklass.
Dessa A3-blad kan med fördel sättas upp i klassrummet sedan.
ellund.se © 2024 by Ellen Malcolm is licensed under CC BY-NC-SA 4.0